Paul van de Vliet (uit Arte Actual Holandese) |
Paul van de Vliet was actief in Gorinchem tijdens de periode van 1972-1991 en heeft nauw samengewerkt met Ad Dekkers, Sjoerd Buisman, Marinus Boezem en Ewerdt Hilgemann. In de jaren zestig en zeventig was er in Gorinchem een kleine concentratie van kunstenaars die zich richtten op de concrete kunst, en met name de geometrisch-abstracte variant. Kunstenaars uit Gorinchem legden contacten met collega's die zich in de stad kwamen vestigen. Hun werk sloot aan bij ontwikkelingen in de internationale beeldende kunst: minimal art, het gebruik van natuurlijke materialen, de geometrie en het constructivisme. In de jaren daarna werden de elementen van de stroming gekoesterd door kunstenaars als Ad de Keijzer, Arie Brinkman, Paul van de Vliet, Joke van Kerkwijk, Peter Struycken en Vera Galis, maar niet zonder die van een sterk persoonlijke invulling te voorzien (bron: gorcumsmuseum.nl).
Paul van de Vliet: 'the way a structure has been constructed' Gamm(a) 1977 |
Marius Quee (fragmenten uit: Transparanties) |
Marius Quee (uit: Stempelkunst in Nederland Rubber Vol. 3 1980) |
Ook in de kunstenaarsboeken van Joke van Kerkwijk die zij in eigen beheer heeft uitgegeven zijn geometrische vormen gebruikt: 'Om en om' (Gorinchem 1978 oplage 12 gesigneerd). Een boekje met 8 nagenoeg onzichtbare geaquarelleerde kleurstukturen in de kleuren blauw en rood. En 'Grijs-rood-geel-blauw-grijs'. Een boekje met 8 nagenoeg onzichtbare geaquarelleerde kleurstukturen in de kleuren als genoemd in de titel (Gorinchem 1978 oplage 12 gesigneerd). Het gaat om de werking van de kleuren ten opzichte van elkaar en de werking van de minimale kleur als vlak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten