De 100,000 minuten van James Lee Byars




omslag en fragmenten uit:
100,000 minutes
De Amerikaan James Lee Byars is beeldend kunstenaar, performer, dichter en denker. Zijn ceremoniele acties betreffen de persoonlijkheid van de kunstenaar, intermenselijke relaties en het thema afwezigheid/aanwezigheid. Attributen die hij tijdens de performances gebruikt exposeert hij in sacraal ogende installaties en vitrines (uit: Kunst van nu 1995).

In de jaren zestig vertoont hij zich vooral in Europa. In 1969 hield James Lee Byars in de Wide White Space Gallery in Antwerpen performances en er waren installaties van hem te zien. Naar aanleiding van deze tentoonstelling is een kunstenaarsboek verschenen: 100,000 Minutes, or the Big Sample of Byars, or ½ an Autobiography, or the First Paper of Philosophy. In dit boek wordt vermeld: 'This book was written by James Lee Byars while on display in april 1969 at W.W.S. Antwerp'. Het boek is in rose uitgevoerd en bestaat uit een reeks van handgeschreven notities, vragen, stellingen en verklaringen. Uit de catalogus van WWS: 'Hij schreef de helft van zijn autobiografie. Hij was 37 jaar oud, dat was de helft van de levensverwachting voor een man. De mensen die binnenkwamen waren zeer verbaasd. Hij legde hun uit wat hij deed en schreef dan verder. (...) Tijdens zijn laatste manifestatie stelde hij zijn biografie voor. De galerie was helemaal roze geschilderd. De bezoekers moesten hun schoenen uitdoen en zich naar een opening in de muur begeven, een soort van biechtstoel. Daarachter zat Byars, die hun fluisterend 1 of twee pagina’s uit zijn geschriften voorlas'.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...