Omslag en fragmenten uit: 3 performances
Marina Abramović en Ulay hadden gelijkgestemde opvattingen
over kunst toen ze elkaar in in 1975 ontmoetten. Op dat moment hadden beiden al
enige ervaring met het gebruik van hun eigen lichaam als materiaal voor hun
kunst. Ulay onderzocht in zijn werk de menselijke identiteit aan de hand van gedaanteverwisseling
en travestie. Zie ook 'Ulay maakte zichzelf tot onderwerp'. Werk in deze sfeer wordt wel met transformation art aangeduid. In een body artwerkstuk liet hij hun
stuk getatoeëerde huid bij zich wegnemen door een plastisch chirurg. Vervolgens
exposeerde hij dit op sterk water. Abramović kraste tijdens een optreden in de
film 'Body art' met een scheermesje een bloederig pentagram in haar buik.
Ulay (bijdrage: Art Information Festival Middelburg 1975) |
In hun eerste gezamenlijke performance 'Relation in space' (1976) liepen ze steeds weer naar elkaar toe en botsen met hun naakte lichamen tegen elkaar totdat ze bont en blauw en versuft door de klappen erbij neervielen. Hun verbondenheid met elkaar kwam aan de orde in 'Relation in time' (1977). Gedurende zeventien uur zaten ze onbeweeglijk op de grond met hun ruggen tegen elkaar en hun haren in een knot ineengestrengeld. Beide performances zijn o.a. vastgelegd in het kunstenaarsboek Relation/Works 3 Performances, uitgegeven door de Osterreichischer Kunstverein in April 1978.
Fragmenten uit: The Brink |
Fragmenten uit: In a given space |
The Brink:
Ulay: "I walk back and forth along the top of a wall". Marina Abramović: "I walk back and forth on the shadow-line of the wall, as it falls on the ground". The performances lasts until the sun diffuses the shadow -line. Time 4 hr. 20 min.
In a given space:
Ulay: "I move in response to commands "... go... stop... back..." announced in an unpredictable order by a strong voice". Marina Abramović: "I sit in the centre of the space and count aloud swan-down". Time 1 hr. 30 min.
In dit kunstenaarsboek is ook het werk 'Detour' opgenomen. Conceptuele teksten worden tegenover landschapsfoto's gezet die gemaakt zijn in Australië. Detour gaat over: "Exposure to chance / Extended vulnerability / Primordial soundings". Deze teksten zijn onderdeel van hun manifest met de titel 'Art Vital'.
Daarna veranderde het werk van Abramović/Ulay radicaal nadat ze vanaf oktober 1980 zes maanden hadden doorgebracht in de Australische woestijn. De onvoorstelbare hitte overdag (de temperatuur kon oplopen tot 55 graden) maakte het hun onmogelijk om te bewegen. Ze ontdekten dat lichamelijke activiteit niet belangrijk is en dat de werkelijkheid eigenlijk alleen in de geest bestaat. Ze ervoeren dit als het samenvallen van het denken met het onderbewustzijn, dat deel uitmaakt van een kosmisch bewustzijn.
Twee andere kunstenaarsboeken zijn:
Marina Abramović/Ulay : 30 November = Ulay/Marina Abramović : 30 November (Wiesbaden-Erbenheim: Harlekin Art, 1979)
Marina Abramović/Ulay : relation work and detour = Ulay/Marina Abramović: relation work and detour (Idea Books Amsterdam 1980)
Large boulder, female guarding her family (smaller boulders) from danger (uit: Detour) |
Desert-oak, once a Wanambi performing dance (uit: Detour) |
Pine-tree - kuli - metamorphosed body of Wati Kundjula watching dogs drinking his blood from the Kuna rock-hole. Pine tree; old emu-men, with feathers ruffled, about to attack wild-turkey. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten