Pier van Dijk (fragmenten uit: Zonwering 1971) |
Pier van Dijk en Robert Joseph (fragment uit: Handlungen 1979) |
Van Dijk schrijft gedichten sinds 1961, maakt o.a. schilderijen sinds 1963, maakt en doet visuele gedichten sinds 1971. Noemt zijn werk 'totaalkunst' sinds 1979. Joseph maakte concrete poëzie sinds 1966 en visuele poëzie sinds 1967. In 1971 verscheen de bundel 'Zie-poe-zie (26 visuele gedichten 1965-1970') uitgegeven door De Tafelronde Antwerpen (oplage 250). Deze bundel bestaat uit 23 concrete gedichten, twee gedichten waarbij het object een rol speelt (eerste publicaties in 1967 en 1969) en een fotografische documentatie van een 'handelingsgedicht'. In 1972 verscheen de publicatie 'De visieve driehoek' over relaties tussen woord, werkelijkheid en beeld in zijn gedichten. Joseph noemde zijn werk sinds 1976 totaalpoëzie: hij wilde de to-taal-iteit van het leven verdichten.
Pier van Dijk/Robert Joseph (fragmenten uit: zoeken naar het middelpunt) |
Vanaf begin jaren tachtig hebben ze zich ook beziggehouden met stamp-art en mail-art.
Enkele uitgaven:
- Zonwering (Pier van Dijk) (PQR Delden/Duiven 1971 oplage 200 gesigneerd)
- Gedicht met twee stoelen (PQR Hengelo 1979)
- Handlungen (PQR Hengelo 1979)
- Zoeken naar het middelpunt (Kunstcentrum Badhuis Kunstinformatie 25 Gorinchem 1980)
- Handshakes V (PQR Hengelo 1981)
- 'a white sheet of paper', internationaal mail-art project van Pier van Dijk (Librije Hedendaagse Kunst Zwolle 1982)
Pier van Dijk (fragment uit: Woord, Beeld, Werkelijkheid AA.VV. t Hoogt 1974 |
Pier van Dijk (fragment uit: Woord, Beeld, Werkelijkheid AA.VV. t Hoogt 1974 |
Robert Joseph Zand 1970-1971 (fragment uit: Woord, Beeld Werkelijkheid AA.VV. t Hoogt 1974 |
Robert Joseph (fragment uit: Taalbeeld - Beeldtaal Nederlandse Visuele dichters Kunsthistorisch Instituut Amsterdam 1975) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten