Art & Project Amsterdam


Robert Barry
(fragmenten uit: Untitled. [first lines: utility wonder ...])
In 1968 was de oprichting van de galerie Art & Project door Adriaan van Ravesteijn & Geert van Beijeren. Op het gebied van de internationale avantgarde speelde de galerie van 1968 tot 2001 een voortrekkersrol in Nederland. De galerie zal internationaal nauwe contacten onderhouden met andere galeries (o.a. MTL Brussel) die conceptuele kunst exposeren. In het begin toonde de galerie als eerste de conceptuele kunst van onder meer Stanley Brouwn en Lawrence Weiner en verder voornamelijk Engelse kunstenaars zoals Gilbert & George, Richard Long, Barry Flanagan, Alan Charlton, Andrew Lord en Nicholas Pope. Ook de reactie op dit tijdperk werd onmiddellijk gesignaleerd: Art & Project bracht als eerste de zogenoemde transavantgarde uit Italië met Enzo Cucchi, Sandro Chia, Francesco Clemente en Mimmo Paladino. Het Art & Project Bulletin - 156 in totaal - liet het de galerie toe om hun artistieke netwerk zowel in hun thuisbasis als wereldwijd verder te ontwikkelen door het kunstenaars mogelijk te maken 'tentoonstellingen per post' in een formaat dat niet beperkt werd door plaats noch tijd te ontwikkelen (bron: deburen.eu).

Ook werden naast de bulletins een aantal kunstenaarsboeken uitgegeven:

- Richard Long (From Along a River Bank, Art & Project Amsterdam, 1971 oplage 300 en From Around a Lake, Art & Project Amsterdam 1973 oplage 300)
- Lawrence Weiner (Perhaps when removed, Art & Project 1971 opl. 300 en Having from time to time a relation to: escalation-overloading-revocation, Art & Project 1973 opl 300)
- 1 step - 100000 steps (Utrecht, Utrechtse Kring, 1972 in cooperation with Art & Project oplage 250)
- Yutaka Matsuzawa (Catechism art, Art & Project 1973 oplage 300)
- Robert Barry (Untitled. [first lines: utility wonder ...] Art & Project 1974 oplage 300)
- Stanley Brouwn (1000 mm 879 mm, Art & Project 1978 oplage 1000)
- Leo Vroegindeweij (z.t., Art & Project oplage 500 1978)
- Fransesco Clemente (Undae Clemente Flamina Pulsae, Art & Project 1978 oplage 800)
- David Tremlett (Ruin, Art & Project 1987)




Stanley Brouwn
(de titelpagina en drie daarop volgende pagina's
uit: 1000 mm 879 mm)
Het kunstenaarsboek 1000 mm 879 mm van Brouwn dat werd geproduceerd ter gelegenheid van de tentoonstelling bij Art & Project in Amsterdam in 1978, begint met de naam van de kunstenaar en twee maten (1000 mm en 879 mm). Het boek is geheel wit, alle gegevens zijn gedrukt in zwart. De twee maten worden op de eerste bladzijde van het boek herhaald, waarna het boek stilvalt, de volgende bladzijde is geheel wit, onbedrukt, leeg. Vanuit deze stilte ontspringen de twee volgende maten, op twee opeenvolgende bladzijden, waarna het boek opnieuw stilvalt. Wit. Dit ritme van informatie opgevolgd door totale leegte wordt nog twee keer herhaald, waarna het boek volledig tot zwijgen wordt gebracht door de witte achterkaft. Het wit wordt hier dus gebruikt als grensgebied of overgang. Het wit is nodig om de ene combinatie van twee maten van de volgende te scheiden. De gegevens worden allereerst opgenomen in het wit, vervolgens kunnen ze opgenomen worden in de lezer (uit: Metropolis M 2007/4).

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...