Het universele beeldtaal van A.R. Penck


Penck (voor- en achterkant omslag
 Sanfte Theorie uber Arsch, Asche und Vegetation
In het kunstenaarsboek Sanfte Theorie uber Arsch, Asche und Vegetation van de Duitser A.R. Penck (Groninger Museum 1979) bestaat uit bladzijden vol met oertekens en een aantal tekeningen. Het boek is een verzameling van facsimile reproducties van een selectie van tekeningen en teksten uit zijn notitieboekjes en schetsboeken. Penck was een belangrijke vertegenwoordiger van het neo-expressionisme. Zijn schilderwerken, sculpturen en boeken vallen terug op de archeologie. Uit de prehistorische grotschilderingen blijkt volgens Penck dat de mens vanaf de oertijd behoefte had aan communicatie.



 fragmenten uit:
Sanfte Theorie uber Arsch, Asche und Vegetation
Al in de tweede helft van de jaren zestig hoopte hij, mede geïnspireerd door de cybernetica, met de 'streep-poppetjes' en andere tekens van zijn 'Weltbilder', 'Systembilder' en 'Standart'-werken een universele beeldtaal te ontwerpen die de menselijke communicatie inzichtelijk zou maken en daardoor zou bijdragen tot verandering van de samenleving, een streven dat nauw samenhing met zijn geïsoleerde positie in het toenmalige Oost-Duitsland. Deze oersymbolen reduceerde de komplexe realiteit tot basisgegevens. Deze oertekens deden zowel beroep op het onderbewuste als op het intellekt. In zijn boeken zet hij vaak zijn intenties uiteen. Penck's schematische figuren doen niet alleen aan eigentijdse pictogrammen en prehistorische schilderingen denken, zij roepen ook herinneringen op aan het werk van kunstenaars die al begin vorige eeuw belangstelling voor het primitivisme toonden (Picasso en Klee) en aan Graffiti en aan kindertekeningen (bron: Expressionisme OU).

Een ander kunstenaarsboek is Europäische Sonette (Galerie Wide White Space, Antwerpen 1973 oplage 500).



 fragmenten uit:
Sanfte Theorie uber Arsch, Asche und Vegetation

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...