Sanne Sannes (fragment uit: Oog om oog) |
Het oeuvre is een goed voorbeeld hoe een kunstenaar/fotograaf erin slaagde de elementen zelfexpressie en tijdgeest te combineren. Hij gebruikte de fotografie om een eigen wereld te creëren die vrijwel uitsluitend bevolkt wordt door vrouwen. Het sensuele en erotische karakter van zijn foto’s maakt Sannes tot een typische exponent van de jaren zestig. Zijn foto’s doen niet gedateerd aan, in tegenstelling tot veel andere kunst uit die tijd. Het oeuvre van Sanne Sannes is geen makkelijke navolging van wat ‘in de lucht hing’, geen ‘maniertje’ dat korte tijd effect had, maar getuigt van een consistente visie en een bijna obsessieve relatie met het onderwerp. Zijn werk is door de bewegingsonscherpte en grofkorreligheid meestal impliciet erotisch: het is nooit ‘plat’, maar drukt op subtiele wijze gevoelens van schoonheid en sensualiteit uit. De lange reeksen foto’s die hij maakte, hebben iets obsessiefs en surreëels: zij zijn de uitdrukking van een droomwereld (bron: Rijksmuseum Amsterdam)
Sanne Sannes (Omslag en fragmenten uit: Oog om oog) |
Wat ik zei daarnet? Vergeet het. Je luistert toch niet
De wind zit in mijn kleren, in mijn liezen
Wat ik vertellen wou, het is geen lachje waard
Blijf bij mij. Oog om oog
Je ruikt zo lekker omdat ik van je hou
Je bent mijn eten en drinken
(fragment: Oog om oog)
Zoals Bhartrhani zegt:
"De maan schaamt zich als zijje gezicht belichgt
Je blik plagt de bloei van de lotus.
Je glazende benen benauwen de rivier
Je haarwrong verwondert de pauw
Je borsten draag je als het everzwijn zijn tanden
Je woelt de aarde om met je ronde billen
Als ik over jou spreek, bazelt mijn ziel"
(fragment: Oog om oog)
Sanne Sannes (fragment uit: Oog om oog) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten