Jan Voss 'A Change Of Air' 2005
De Duitse kunstenaar Jan Voss, één van de oprichters in 1986 van de kunstenaarsboekenwinkel Boekie Woekie in Amsterdam, is een verhalende kunstenaar. Voss maakt kunst die hoort bij de ononderbroken stijl: kunstenaarsboeken die ons een doorzichtig verhaal tonen, dat gevolgd wordt door gebeurtenissen. Voss is ook boekkunstenaar bij uitstek. Hij heeft meer dan 100 kunstenaarsboeken gemaakt. De boeken zijn kleurrijk, conceptueel en soms heel humoristisch. Voor hem zijn boeken een belangrijke kunstvorm. Het is een manier om, met behulp van de offset druk, zijn (verhalende) stijl volledig tot zijn recht te laten komen.
'I take the printing process as a medium. In the beginning I came into this by drawing. In the middle of the 70’s, I discovered that the printing in itself could be used as a vehicle for your stories, when you move away from your fantasy to a more given structure. I cannot really change the process of the offset machine, but I can try to analyse what is actually happening there. What is it that makes the picture look like it does when it comes out ? If you consider all the components of the machine and if you then start to move them around and change them, you can come to an interesting result' (bron: Mechanical storytelling, Gerrit Rietveld Academie 2010).
Omslag en fragmenten uit: Brief Marks (902 tekeningen gedrukt op 10 geperforeerde en gegomde vellen) |
- Pissbuch (by Young Voss which Jan Voss once was, Düsseldorf 1971 oplage 300)
- without title (Reykjavík Amsterdam 1974 oplage 100 gen./ges.)
- Lockere Schrauben (Rainer Verlag Berlin 1974)
- Conversation by Einar Gudmundsson + Jan Voss (H. Mayer, Reykjavík Amsterdam Berlin 1975 oplage 100)
- Bilder Vom Rauchenden Lauf (Stuttgart London Reykjavík 1975 oplage 500 gen.)
- Ein Schaf (Zurich 1976)
- Türme : 41 (Rainer Berlin 1976)
- Pause (Reykjavík 1977 oplage 111 gen./ges)
- Frühstück (Berlin 1978 oplage 250 gen./ges.)
- Fussnoten (Berlin Zürich 1975 oplage 180 gen./ges)
- Hin + Her (many small blank pages and a handdrawn figure on the fore edge which seems to move back and forth when one handles the book 1978)
- Brief Marks (Kontexts Publications Amsterdam 1979 oplage 300 gen. en 26 gen./ges.)
- Can (Chicago 1979)
- Pause (1979)
- Streifen Bzw Detour (Chicago 1979 oplage 10 gen./ges.)
- Ignis (Sizzer Press Rejkjavik 198?)
- Kein Vorsatzpapier (Seedorn Verlag Zürich 1980)
- Change (Amsterdam 1982 oplage 1.500)
- Allbummel (Zürich 1982 oplage 720/80)
- Wartelist (Amsterdam 1984)
- Af En Toe (Amsterdam 1984 oplage 40 gen./ges.)
- Nadruk (Haags Gemeentemuseum 1984 oplage 1.000)
- Katteloch (Berlin 1985 oplage 111 gen.)
- 25 portretten van mij (Amsterdam : Suzanne Biederberg Gallery 1985)
- Möbiusbandet (Hong Kong Press Göteborg 1986)
- Au! (Hooghuis Arnhem 1987 oplage 60)
- Endless Sunset (Amsterdam 1987)
- Ein Schaf (Amsterdam 1987 oplage 100)
- Me, Row? (or: Miro or: Grosses Kunstgeschichte ) (Amsterdam 1987)
- Meerwärts Steuer! The title of this book is a play on the words Mehrwertsteuer (Value Added Tax) and is the picture story of a man rowing across the sea to arrive at an idea. The picture story begins on the card cover with the depiction of the protagonist possibly driving towards his disembarcation point (Köln 1988)
- Detour One long pen drawing from the front via all the 358 pages to the back cover or, if one looks at the closed book, a short drawing from the front cover via the fore edge to the back cover. The lines of the long version of the drawing cross the fore edge in a way that a recognizable short drawing results (Amsterdam Köln London Recife Stuttgart Zürich 1989 oplage 1.000 gen./ges.)
- Ade (Amsterdam 1989 oplage 100 gen./ges)
Kijk voor een uitgebreid overzicht op: Boekie Woekie Amsterdam.
- Fussnoten (Berlin Zürich 1975 oplage 180 gen./ges)
- Hin + Her (many small blank pages and a handdrawn figure on the fore edge which seems to move back and forth when one handles the book 1978)
- Brief Marks (Kontexts Publications Amsterdam 1979 oplage 300 gen. en 26 gen./ges.)
- Can (Chicago 1979)
- Pause (1979)
- Streifen Bzw Detour (Chicago 1979 oplage 10 gen./ges.)
- Ignis (Sizzer Press Rejkjavik 198?)
- Kein Vorsatzpapier (Seedorn Verlag Zürich 1980)
- Change (Amsterdam 1982 oplage 1.500)
- Allbummel (Zürich 1982 oplage 720/80)
- Wartelist (Amsterdam 1984)
- Af En Toe (Amsterdam 1984 oplage 40 gen./ges.)
- Nadruk (Haags Gemeentemuseum 1984 oplage 1.000)
- Katteloch (Berlin 1985 oplage 111 gen.)
- 25 portretten van mij (Amsterdam : Suzanne Biederberg Gallery 1985)
- Möbiusbandet (Hong Kong Press Göteborg 1986)
- Au! (Hooghuis Arnhem 1987 oplage 60)
- Endless Sunset (Amsterdam 1987)
- Ein Schaf (Amsterdam 1987 oplage 100)
- Me, Row? (or: Miro or: Grosses Kunstgeschichte ) (Amsterdam 1987)
- Meerwärts Steuer! The title of this book is a play on the words Mehrwertsteuer (Value Added Tax) and is the picture story of a man rowing across the sea to arrive at an idea. The picture story begins on the card cover with the depiction of the protagonist possibly driving towards his disembarcation point (Köln 1988)
- Detour One long pen drawing from the front via all the 358 pages to the back cover or, if one looks at the closed book, a short drawing from the front cover via the fore edge to the back cover. The lines of the long version of the drawing cross the fore edge in a way that a recognizable short drawing results (Amsterdam Köln London Recife Stuttgart Zürich 1989 oplage 1.000 gen./ges.)
- Ade (Amsterdam 1989 oplage 100 gen./ges)
Kijk voor een uitgebreid overzicht op: Boekie Woekie Amsterdam.
Jan Voss (omslag Au!) |
Jan Vos (omslag Detour) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten