De wereld van de droom: Hreinn Fridfinnsson




Hreinn Fridfinnsson 1977
"...What left the strongest impression on me were her arms,
so unworldly, so totally deprived of activity..."
De IJslandse conceptuele kunst is een begrip op zich. Het is verfijnd en kenmerkt zich door de ernst en de lyriek. De kunstenaar Hreinn Fridfinnsson woont en werkt vanaf 1971 in Nederland en wordt in kunstkringen beschouwd als een belangrijk conceptueel kunstenaar. Van 1972 tot 1975 was hij net als Sigurdur en Kristján Gudmundsson verbonden aan het In-out Center te Amsterdam. Paradoxaal genoeg weinig gekend bij het grote publiek. Misschien is dat gelegen aan zijn grote discretie en zijn geïsoleerde activiteit tot het begin van de jaren 70. Van 1960 tot 1970 werkte hij voornamelijk in IJsland waar hij vooral fotografisch werk toonde. Hij is één van de oprichters van de kunstenaarsgroep SÚM en de gelijknamige galerie in 1965, samen met Sigurdur Gudmunsson, Dieter Roth (de Fluxuskunstenaar die een tiental jaar in IJsland woonde) en een groep “vernieuwende” IJslandse kunstenaars. De tentoonstellingen van SUM in Reykjavik zorgden ervoor dat de hedendaagse IJslandse kunst zich zowel lokaal als op de internationale artistieke scène kon laten gelden (bron: Galerie Meessen De Clercq Brussel). 

Sigurdur Gudmundsson: "Hreinn Fridfinnsson’s art is pure poetry". De kunsthistoricus Jean-Christophe Ammann merkte in 2000 eens op: "Hreinn Fridfinsson is a poet. He "speaks" to us about the light, the wind, the landscape, about the rocks and crystals, about the gravity and about sentiment". Zijn werken zijn geworteld in een door dichterlijkheid en radicale vormideeën getemperde conceptuele kunst. Ver van alle trends, heeft Fridfinnsson het opzichtige altijd verworpen ten voordele van het idee. Zijn laatste tentoonstellingen lieten allemaal intense creaties zien, die rekening houden met de fysieke kenmerken van een ruimte. Zijn werken zijn allegorieën van broosheid, verdwijning (of verschijning) en in tegenstelling tot tal van conceptuele werken niet van emotie verstoken.

Veel werken zijn geïnspireerd op de wereld van de droom. Heel karakteristiek is het prachtige kunstenaarsboek (Zonder Titel), die hij heeft uitgegeven bij de tentoonstelling "Ça va? Ça va, 4 constats islandais" (Musée National d'Art Moderne/Centre National d'Art et de Culture Georges Pompidou, Paris 1977). Hierin zijn foto's afgedrukt op doorzichtig papier van een vrouw en begint Fridfinnsson met de volgende tekst:

"Once I met a young goddess in a dream. It happened as follows: I was haymaking in the field as usual, and for some time I had noticed a single, exceptionally brigt star that appeared to be hovering low in the sky. Suddenly I saw it descending fast, and in a moment it had landed in the field close by. I was not aware of any sound, but it sent the hay flying around as thought in a whirlwind. I waited for the hay to settle and hesitantly went near to investigate. What I discovered was a flock of exhausted birds, all wearing harnesses and connected to a heap of silk-like material. And in the middle of that heap I found a small open cariage in which a young goddess was reposing. I had the feeling that she had come to see me, but she didn't move nor even look at me. And I was too overcome with wonder to do anything but gaze at her, and soon the whole thing faded away. What left the strongest impression on me were her arms, so unworldly, so totally deprived of activity.
I frequently try to recollect this vision".

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...